اصطلاحات کاراته

 

تعاریف کاراته


 

اصطلاحات پایه 1

کاکه = قلاب ، چنگک

کیای = فریاد کشیدن

اوی = حرکت کردن

کومی = فشار آوردن

تاتامی = محل مسابقه

هانمی = نیمه بدن

توبی = پریدن

کاتا= مبارزه با حریف فرضی

کیوشو= نقاط حساس بدن

کیمه   =اجرای فن با سرعت ، قدرت ، تمرکز و تعادل

آ ئو = آبی

کیرو = زرد

میدوری = سبز

چا ئو = قهوه ای

کِ رو = سیاه

 اوبی= کمربند

آکا = قرمز

شیرو = سفید

اعداد

ایچی = 1

نی = 2

سان= 3

شی= 4

گو= 5

روکو= 6

شیچی= 7

هاچی= 8

کیو= 9

جو= 10

نی جو= 20

سان جو = 30

یون جو = 40

گوجو=50

روکو جو= 60

شیچی جو= 70

هاچی جو= 80

کیو جو = 90

هاکو = 100

اصطلاحات پایه2

دوجو= محل تمرین

ساباکی = جابجایی

کارا= خالی

ته = دست

کاراته = دست خالی

کاراته کا= هنرجوکاراته

 گی  = لباس کاراته

 ماکی وارا= تخته ای که به آن ضربه میزنند

کو میته = مبارزه

ماواشی = دورانی

سوکی= ضربه مشت

اوکه = دفاع

ناگاشی = منحرف کردن

هیکی = کشیدن

که آگه = بالا رونده

گری = ضربه پا

بارای = منحرف کردن

دستورات

یوی= آماده

اوس = تواضع ، احترام

سی زا = روی زانو بنشینید

ماکسو= تمرکز با چشم بسته

ماکسو یامه = پایان تمرکز

تاته = بایستید

سن سی نی ری = احترام به استاد

شیهان نی ری = احترام به استاد بزرگ

هاجیمه = شروع

یامه = تمام

ری = ادای احترام

سن یای نی ری= احترام به ارشد

اتاگای نی ری = احترام به یکدیگر

شومن نی ری = احترام به مقابل (شومن)

گدان بارای کومیته = آماده برای اجرای کیهون

کامائه کومیته = آماده برای اجرای کومیته

ماواته = به عقب برگردید

جهت ها

سوتو = خارج

اوچی =  داخل

میگی = راست

 هیداری= چپ

شومن = روبرو

مائه = جلو

جودان = بالا

چودان = وسط

گدان = پایین بدن

شیتا = پایین تر از زانو

 یوکو = پهلو

اوشیرو= پشت

SHOTOKAN

=

KARATE DO

درجات اساتید

  • کانچو : استاد اعظم ، بالاترین درجه سبک

  • هانشی : معمولاً به استادی اطلاق میشود که یک سازمان را سازمان دهی و اداره میکند (سبکی از کاراته را). این شخص قسمت اعظم عمر خود را در کاراته سپری نموده است. از او میتوان به الگوی راه نام برد.

  • رنشی : استاد ارشد، از او میتوان به مربی راه نام برد. رِن به معنای صیقل یافته است، یعنی کاردانی صیقل یافته.

  • کیوشی : به استادی اطلاق میشود که دارای دانش کامل است و کاملاً بر زوایای سبک خود اشراف دارد (استاد مربیان). از او میتوان به معلم راه نام برد.

  •  شیهان : به معنای سراستاد یا استاد متخصص استفاده میشود. او فردی است که بر دانش پایه و پیشرفته سبک خود مسلط است. او میداند آموزش و یادگیری برای او به پایان نرسیده است.

  • سن سی : به معنای کسی که پیشتر به دنیا آمده. در کاراته مربی را با آن می نامند، به معنای استاد. برای رده دان.

  •  سن پای : به عنوان کمک مربی به کار میرود. او همان ارشد میباشد.

سی زا - seiza

طریقه گره زدن کمربند

طریقه تا کردن لباس کاراته (گی)

 


|
امتیاز مطلب : 68
|
تعداد امتیازدهندگان : 20
|
مجموع امتیاز : 20
نویسنده : رستم سالاری
تاریخ : دو شنبه 30 بهمن 1391
فقط عکس



:: موضوعات مرتبط: گالری عکس , ,
|
امتیاز مطلب : 30
|
تعداد امتیازدهندگان : 7
|
مجموع امتیاز : 7
نویسنده : رستم سالاری
تاریخ : دو شنبه 2 بهمن 1391
تاریخچه کاراته
تاریخچه کاراته


هنر رزمي کاراته آن چیزی نبوده است که به تصور برخی ، به صورت خودجوش و در اثر ابتکارات فردی بنیانگذاران آن ، پدید آمده باشد . تاریخچه ای هنر اصیل که امروز دیگر نمی توان حتی سایه ای از آن را دید ، بیانگر این مطلب است که این هنر ، اصالت خود را از تجربه مردانی گرفته است که در چین ، هنر رزم را فرا گرفتند . در واقع کلمه کاراته که امروزه عرف شده است شاید خود نوعی بازی با کلمات باشد و شاید بتوان گفت که کاراته در حقیقت ، از جزیی هنر به نام (( رزم )) گرفته شده که از گذشته های بسیار دور ، در خدمت بشر بوده است . در مورد کاراته می توان گفت که این هنر ، برخلاف تصورات و مطابق تاریخ ، ارتباطی به ژاپنی ها ندارد و ژاپنی ها حتی بارها این هنر را به تمسخر گرفته و آن را هنری پست و کفرآمیز می خوانده اند . در حقیقت کاراته با ورود به ژاپن اگر تضعیف نشده باشد ، حداقل دچار افت و خیزهای فراوانی شده و به جز مواردی معدود که اساتید لایقی به آن خدمت کرده اند بسیار دچار آسیب شده و شاید اصلا منتقل نشده باشد.

معنی کاراته
کاراته به زبان اوکیناوایی یعنی دست خالی که به آن (( تودو )) یا (( دست تانگ )) نیز می گفتند . اصیل ترین مکان هایی که بر سر این هنر رقابت شدید داشته اند دو شهر (( شوری )) و (( ناها )) بودند که هنر به جا مانده از آنها به نام (( شورینه )) و (( ناهاته )) معروف شده است .

زادگاه ورزش کاراته
مطلب مشخص این است که کاراته از چین ، آغاز گردید و به وسیله اساتیدی که این هنر را از چینی ها آموختند ، کاراته نامگذاری گردیده است . در اثر اشغال اوکیناوا توسط دولت چین این جزیره کوچک خراج گذار چین گردید و به خاطر توافق چین و ژاپن ، ژاپنی ها نیز هر از چند گاهی به انجا سرک کشیده به تجارت یا بهتر می توان گفت به چپاول مردم مشغول می شدند . این امر باعث شد که بذرهای هنر رزم در اوکیناوا توسط مردی به نام (( یارا )) پاشیده شود . در واقع می توان گفت کاراته – البته نه با این اسم – به وسیله او بنیان گذاشته شده است .

 



:: موضوعات مرتبط: تاریخچه کاراته , ,
|
امتیاز مطلب : 25
|
تعداد امتیازدهندگان : 5
|
مجموع امتیاز : 5
نویسنده : رستم سالاری
تاریخ : دو شنبه 2 بهمن 1391
کیوکوشین

تاریخچه کاراته و کیوکوشین

 

 

    تاريخچه کاراته:

قدمت و عمر دست خالي جنگيدن به قدمت خود بشر (انسان) است. فرم‌هاي مختلف و مرتب ‌شده دست خالي جنگيدن در سراسر دنيا توسعه پيدا کرده است و هرکدام منعکس کننده قسمتي از آداب و رسوم ملي مي‌باشد. و چيزي که ما کاراته مي‌ناميم يکي از آنهاست.

عقيده همگان بر اين است که کاراته از چين ناشي شده و از طريق راه جزاير (ريوکو) به ژاپن آمده است.

در اوائل قرن هفدهم (اوکيناوا) مورد يورش و فتح ژاپني‌ها قرار گرفت. ژاپني‌ها (اوکيناوا) را بيشتر از 250 سال در اشغال داشته و مالکيت و حمل اسلحه را به‌منظور جلوگيري از ايستادگي و مقاومت‌ها ممنوع نموده بودند.

بنابراين مردم (اوکيناوا) مجبور شدند به خاطر محافظت خودشان در مقابل چپاول  غارت و همچنين حمله ژاپني‌ها به مبارزات غير مسلحانه روي آورند و در اين دوره کاراته رونق فراوان پيدا کرد و تا اوايل قرن بيستم در خفا تمرين مي‌شد. در سال 1922 (گي‌چين فونا کوشي) پروفسور اهل اوکيناوا کاراته را به ژاپن معرفي نمود. او به ژاپن دعوت شده‌بود که کاراته را به نمايش بگذارد. ژاپني‌ها تحت تأثير او قرار گرفتند و او را تشويق نمودند که در آن‌جا اقامت کند و اين فن را به آن‌ها بياموزد. او همچنان عمل کرد تا در سال 1957 در سن 88 سالگي درگذشت.

هرچند کاراته هم مثل ساير ورزش‌ها در هر جلسه احتياج به نرمش‌ها و گرم کردن بدن دارد ولي اين ورزش قبل از هر تمرين احتياج به بعضي آمادگي‌هاي روحي نيز دارد.   

در باره كيوكوشين

کیوکوشین کای یکی از سبک‌های کاراته و یکی از محبوب‌ترین رشته‌های رزمی در سراسر دنیاست که توسط ماسوتاتسو اویاما رزمی کار اسطوره‌ای کره‌ای‌الاصل بنیان نهاده شد.

این رشته از ترکیبی از تکنیک‌های دیگر سبک‌های کاراته و تجربیات و تحصیلات اویاما به وجود آمده است. کیوکوشین کای از سه لغت کیوکو (بالاترین ،نهایت)، شین (حقیقت، روح) و کای (گروه و انجمن) ترکیب شده‌است.

کیوکوشین در ابتدا "اویاماریو" و "اویاما کاراته جوجیتسو" نیز نامیده می‌شد. تاکید این سبک روی مبارزه واقعی از راه نزدیک است. در کیوکوشین کای برای کاستن مقاومت حریف از تکنیک‌هایی به طور متوالی استفاده می‌شود.

این سبک تأکید زیادی بر روی تمرینات تنفسی و استقامتی دارد. از اینرو هنرجوی کیوکوشین بعد از سالها تمرینات مکرر دارای اندامی ورزیده می‌گردد. در سبک کیوکوشین تکیه اصلی بر حفظ سلامتی توام جسمی و روحی است و در مبارزات کیوکوشین و اساسا در فلسفه آن پیروزی به هر قیمتی بر حریف مقابل معنایی ندارد
.

سوساي اوياما

ماس اوياما دان 10 و مبتکر کيوکوشين کاراته در سال 1923 در جنوب غربي کره متولد شد. در سن 9 سالگي شروع به تعليم گرفتن (کمپو) نمود. در سن 15 سالگي پدرش او را بــــه  ژاپن فرستاد تا در مؤسسه هواپيمايي جوانان ياماناشي به تعليم بپردازد. او براي مدت کوتاهي  قبل از اينکه کاراته را زير نظر گي چين فونا کوشي بياموزد، جودو را در مدت کوتاهي آموخت. ماس اوياما زير نظر معلمين مختلف کاراته تعليم گرفت و خيلي سريع پيشرفت نمود و در سن 22 سالگي موفق به دريافت دان 4 شد.

2سال بعد در سال 1947 موفق شد که تمام قهرمانان کاراته ژاپن را شکست دهد. دوران بعد از جنگ جهاني دوم دوران آشفتگي و زحمت براي ژاپني‌ها بود و در همين دوران ماس اوياما اغلب دچار مشکلات ناشي از اشغال آمريکائي‌ها بود. بنابراين در سال 1948 ماس اوياما تصميم گرفت که به تنهايي در کوهستان به تمرين و تعليم بپردازد. او براي مدت طولاني با تمرينات روزانه به قوي نمودن بدن و قدرت خود مبادرت ورزيد. در سال 1950 پس از مراجعت از کوهستان با يک گاو نر وحشي به مقابله پرداخت و در مبارزات ديگر خود با 51 گاو وحشي که چهار تاي آن‌ها را کشته و شاخ 47 گاو وحشي ديگر را شکست. در سال 1952 به آمريکا دعوت شد و 32 برنامه اجرا نمود. در ايالات مختلف درس داد و در هفت مبارزه که در مقابل بوکسورها و کشتي‌گيران آمريکائي شرکت نمود به پيروزي نائل گرديد. او مجدداً در سال 1953 به آمريکا رفت و اين مرتبه در شهر شيکاگو در مقابل يک گاو وحشي به مبارزه پرداخت و با جدا نمودن شاخ‌هاي گاو در قاره آمريکا نيز بسيار مشهور شد. در سال 1954 او اولين (دوجو) خود را در (مي‌جروتوکيو) افتتاح نمود.

اين دوجو شروع کيوکوشين‌کاي‌کان (مرکز کيوکوشي‌کاي) بود و در سال 1964 توکيو هونبو (باشگاه مادر در توکيو) افتتاح شد و سازمان بين‌المللي کاراته تأسيس شد. امروزه کيوکوشين کاراته در تمام قاره‌هاي دنيا نفوذ کرده ‌است و در سال 1979 دومين دوره مسابقات قهرماني کاراته جهان در ژاپن با شکوه و موفقيت بي‌نظيري با شرکت 72 تيم از سراسر پنج قاره جهان از جمله تيم ايران (به سرپرستي استاد يوسف شيرزاد، بنيانگذار کيوکوشين کاراته در ايران و  تنها نماينده سازمان بين‌المللي کاراته ژاپن) برگزار شد. و هم‌اکنون روزبه ‌روز بر تعداد کساني که با اين سبک اصيل و علمي کاراته آشنا مي‌شوند و سعي در فراگيري آن مي‌نمايند افزوده مي‌گردد. به‌طوري‌ که در حال حاضر بيش از ده ميليون نفر در سراسر جهان مشغول آموختن کيوکوشين کاراته مي‌باشند. 



:: موضوعات مرتبط: کیوکوشین کاراته , ,
|
امتیاز مطلب : 15
|
تعداد امتیازدهندگان : 3
|
مجموع امتیاز : 3
نویسنده : رستم سالاری
تاریخ : دو شنبه 2 بهمن 1391
رده ایران
فدراسیون جهانی کاراته، آخرین رده بندی برترین های خود را در سال 2011 اعلام کرد و ایران در این بین به جایگاه هشتم بسنده کرده است.
براساس
 
در جدول برترين تيم‌هاي جهان در سايت رکوردهاي کاراته، ژاپن با ۱۱۶۸۰۰، فرانسه با ۹۱۳۰۰، ايتاليا با ۶۲۹۵۰، اسپانيا ۵۰۵۰۰،انگليس با ۳۸۰۰۰، تركيه با ۳۱۹۵۰ و آلمان با ۲۹۶۵۰ امتياز تيم‌هايي هستند كه بالاتر از ايران قرار دارند.مصر با ۲۳۳۵۰ و هلند با ۲۳۱۰۰ امتياز هم در جايگاه نهم و دهم قرار دارند.
 
جديدترين آمار در سايت ركوردهاي كاراته كه در پايان سال ۲۰۱۱ منتشر شد، تيم ملي كاراته ايران با۲۵۰۵۰ امتياز هشتمين تيم برتر جهان معرفي شد.

به گزارش رسانه ایران و به نقل از تارنمای فدراسيون كاراته ایران؛ در جدول برترين تيم‌هاي جهان در سايت رکوردهاي کاراته، ژاپن با ۱۱۶۸۰۰، فرانسه با ۹۱۳۰۰، ايتاليا با ۶۲۹۵۰، اسپانيا ۵۰۵۰۰،انگليس با ۳۸۰۰۰، تركيه با ۳۱۹۵۰ و آلمان با ۲۹۶۵۰ امتياز تيم‌هايي هستند كه بالاتر از ايران قرار دارند. مصر با ۲۳۳۵۰ و هلند با ۲۳۱۰۰ امتياز هم در جايگاه نهم و دهم قرار دارند. براساس اين آمار هرچند كشورهاي اول تا پنجم به همراه ايران سقوطي نداشتند، اما تركيه و مصر به دليل درخشش در رقابت‌هاي قهرماني جوانان و اميدهاي جهان در سال ۲۰۱۱ در جدول رده بندي با صعود مواجه شدند و آلمان و هلند نيز تنزل جايگاه را تجربه كردند.

در بخش برترين كوميته كاهاي جهان نيز حسين روحاني دارنده چهار مدال طلا، نقره و برنز وزن ۶۰ـ كيلوگرم جهان همچنان با کسب ۲۶۰۰ امتياز به همراه رافائل آقايف از آذربايجان و خوزه مانوئل اگا از اسپانيا به طور مشترك عنوان پنجم را در اختيار دارد.

جاسم ويشگاهي قهرمان طلايي پيكارهاي جهاني ۲۰۰۶ و نايب قهرمان جهان در سال ۲۰۰۲ ديگر نماينده کاراته ايران در ليست بهترين‌هاي کاراته جهان است که با ۱۸۰۰ امتياز به همراه قهرماناني
 
در بخش برترين كوميته كاهاي جهان نيز حسين روحاني دارنده چهار مدال طلا، نقره و برنز وزن ۶۰ـ كيلوگرم جهان همچنان با کسب ۲۶۰۰ امتياز به همراه رافائل آقايف از آذربايجان و خوزه مانوئل اگا از اسپانيا به طور مشترك عنوان پنجم را در اختيار دارد.


:: موضوعات مرتبط: جایگاه کاراته ایران , ,
|
امتیاز مطلب : 11
|
تعداد امتیازدهندگان : 3
|
مجموع امتیاز : 3
نویسنده : رستم سالاری
تاریخ : دو شنبه 2 بهمن 1391
تاریخچه کاراته

تاریخچه کاراته در ایران:
هنر رزمی کاراته در سال 1342 وارد ایران شد. بنیانگذار کاراته در ایران آقای فرهاد وارسته هستند و اولین نفری که در کشورمان توانست موفق به اخذ کمربند مشکی گردد آقای مرتضی کاتوزیان بود که در خرداد سال 1349 به این امر نائل گردید. کاراته با سبکهای کان ذن ریو. شوتوکان. وادوریو. در ایران شروع به کار کرد ولی به تدریج سبکها گسترش یافت بطوریکه هم اکنون 47 سبک به طور رسمی در ایران فعالیت میکنند. درسال 1351 آکادمی کاراته به عنوان اولین باشگاه رسمی کاراته در ایران کار خود را به صورت منسجم آغاز کرده است. در سال 1352 برای اولین بار تیم کاراته کشورمان شکل گرفت که با هزینه شخصی به دومین دوره مسابقات جهانی که در پاریس برگزار می شد اعزام گردید و موفق به کسب مدال برز کومیته تیمی و عنوان پنجمی این دوره از مسابقات شد. در سال 1353 فدراسیون کاراته ایران شکل گرفت که مسئولیت آن از سوی سازمان ورزش آن زمان به آقای فرهاد وارسته واگذار گردید. امروزه فدراسیون کاراته متولی امور مربوط به سبکهای آزاد کاراته نیز هست که به دو شکل رینگی و غیر رینگی فعالیت می نماید.

. کاراته با سبک کان ذن ریو در سال 1344 وارد ایران شد. دکتر فرهاد وارسته این ورزش را در ایران بنیان نهاد و آن را در یک زیرزمین 40 متری در خیابان بهار شمالی که متعلق به پدرش بود با 5-6 نفر علاقمند آغاز نمود. به علت عدم شناخت مقامات ورزش ایران از کاراته توجه زیادی به این ورزش صورت نگرفت و هیچ گونه امکاناتی از جمله سالن تمرین مناسب در اختیار علاقمندان این ورزش جدید قرار نگرفت.
پس از چندی تمرین در آن زیرزمین 40 متری، باشگاه گارد واقع در سید خندان میعادگاه کاراته کاها شد که تعدادشان به 17 نفر رسیده بود. هوای 15 درجه زیر صفر در زمستان و سالن بدون شیشه ، دوش و رختکن هم برای کاراته کاهای علاقمند غنیمتی بود ولی باشگاه گاردهم مدتی بعد تعطیل شد.
حداکثر درجه کاراته در آن زمان کمربند سبز بود. اولین همراهان کاراته در سال های اولیه عبارت بودند از دکتر علوی مقدم، دکتر داریوش امینی، اصلانی، احمد وقایع نگار ، فرزان فغانی ، محمدرضا نصرتیان ، هوشنگ اتحاد و مرتضی کاتو زیان ، کاتوزیان در جمع شاگردان اولیه کاراته نخستین کسی بود که کمربند سیاه را در ایران به کمر بست. پس از دو سال آواره گی، سالن مشت زنی استادیوم امجدیه (سالن فعلی فدراسیون معلولین و جانبازان ورزشگاه شهید شیرودی) نخستین منزلگاه دولتی کاراته بود. اما به علت کمبود جا و نبودن امکانات کافی ، اختلافات و دعواهایی بین مشت زنان و کاراته کاها در این سالن پدید آمد و سرانجام موجب شد تا دکتر وارسته شاگردان خود را به زیر زمینی دیگر این بار در امیر آباد منتقل کند. در سال 1346 آنها به باشگاه پهلوی سابق نقل مکان کردند. در خلال این سالها یکی دو نمایش کاراته در اماکن مختلف اجرا شد، از جمله برای ارتشیان و فرماندهان آنها که به عظمت این ورزش پی ببرند. آذر شیروانی اولین کاراته کای زن ایران بود که در این زمان تمرینات خود را آغاز نمود. کاتوزیان در خرداد 1349 موفق به دریافت کمربند مشکی شد و زمستان همان سال هوشنگ اتحاد هم کمربند مشکی دریافت نمود. در این سال در باشگاه آتش نشانی واقع در میدان حسن آباد، ماشین چیان هم کاراته تعلیم می داد. علیرضا احسانی ، اکبر گلکار ، اکبر محمدی بقا، فریبرز نوروزی ، احمد نژند و یوسف شیرزاد از جمله شاگردان وی بودند.
در سال 1351 آکادمی کاراته ایران در خیابان عبده سابق روبروی خیابان دکتر فاطمی تشکیل شد و به عنوان اولین باشگاه رسمی کشور کار خود را آغاز کرد. در همین سال محمدعلی شریفی با کمربند سیاه دان یک شوتوکان به ایران آمد و با موافقت مسئولین آکادمی رسماً آموزش شوتوکان را آغاز نمود. در سال 1972 تیم ملی کاراته ایران متشکل از محمد اتحاد، فرخ مشفق، جمشید سلیمی، محمدرضا نصرتیان و میردامادی با هدایت فرهاد وارسته به مسابقات جهانی پاریس اعزام شد و به مقام پنجم جهان دست یافت. در همین سال اولین کرسی نایب رئیسی کاراته جهان به ایران تعلق گرفت. در سال 1352 اولین مسابقه انفرادی قهرمانی کشور در سالن هفتم تیر فعلی بین سبکهای وادوریو، شوتوکان و کان ذن ریو برگزار شد و هوشنگ اتحاد به مقام اول دست یافت. فرخ مشفق و کیارش سلیمی هم در مکان های دوم و سوم قرار گرفتند.
 

تاریخچه کاراته

آکادمی کاراته ایران در سال 1352 از خیابان عبده به خیابان شهید مطهری فعلی نقل مکان کرد و انجمن های کان ذن ریو، وادوریو و شوتوکان فضا و امکانات بیشتری برای فعالیت پیدا کردند. در این سال باشگاههای دیگری هم در تهران تاسیس شد از جمله در فلکه دوم تهرانپارس و سالن ورزشی استادیوم فرحناز سابق که علیرضا احسانی در آن تمرین می داد و باشگاه تخت جمشید که اندکی بعد توسط جمشید سلیمی راه اندازی شد.
کاراته برای اولین بار در سال 1353 از محدوده تهران خارج شد و شهر شیراز اولین شهرستانی بود که کاراته و سبک کان ذن ریو در آن استارت خورد. به تدریج کاراته در استان ها و شهرستان های دیگر ریشه دواند و گنبد کاووس، اصفهان، مشهد، تبریز، اراک، کرمان، ساری، کرمانشاه و ارومیه صاحب کاراته شدند.
در سال 1353 اتفاق مهم دیگری هم افتاد و آن تاسیس فدراسیون کاراته توسط سازمان ورزش وقت بود. ریاست این فدراسیون به فرهاد وارسته واگذار گردید. در این سال تیم ایران با ترکیب اتحاد ، سلیمی ، مشفق ، کیارش دیلمی ، نصرتیان ، استکانچی ، همایون طبسی، فرزان فغانی و مهدی شیرازی جهت شرکت در یک تورنمنت سه جانبه راهی سوئد شد. در این رقابت ها تیم ایران موفق شد تیم های سوئد و دانمارک را شکست دهد.
در سال 1354 مسابقات قهرمانی «تیمی» کشور با شرکت کلیه سبک های شوتوکان، کان ذن ریو و وادیوریو در تهران برگزار شد. در این رقابت ها آکادمی کاراته سکوهای اول و دوم را تصاحب کرد و تیم دانشگاه تهران سوم شد.
در سال 1355 مسابقات قهرمانی اروپا با حضور 14 تیم اروپایی و تیم ایران در تهران برگزار شد و یک طلای انفرادی توسط معصومی و دو برنز توسط سلیمی و مشفق به دست آمد. اما در رقابت های تیمی، در دور اول مغلوب فرانسه شدیم و خیلی زود از دور رقابت ها کنار رفتیم.
در سال 1977 تیم ملی کاراته ایران با ترکیب فرخ مشفق (کاپیتان)، جمشید سلیمی، محمد آرین خو، علیرضا احسانی، داریوش نبی، مرتضی البرزی و محمود شیرازی با مربیگری فرهاد وارسته در چهارمین دوره مسابقات جهانی که در توکیو برگزار می شد، شرکت کرد. تیم ایران در رشته کومیته تیمی پس از گذشتن از سد تیم های ایالات متحده، هند و اسپانیا به طور مشترک به همراه فرانسه سوم شد.
پس از پیروزی انقلاب اسلامی ، ورزشهای رزمی بخصوص کاراته دوران رکورد طولانی را سپری نمودند ولی با توجه دوباره به این ورزش، ایران خیلی بیشتر از گذشته در رقابت های آسیایی و جهانی درخشید
منبع: www.vesalsport.com.



:: موضوعات مرتبط: کاراته ایران , ,
|
امتیاز مطلب : 10
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
نویسنده : رستم سالاری
تاریخ : دو شنبه 2 بهمن 1391
سبک های کاراته
نویسنده : رستم سالاری
تاریخ : دو شنبه 2 بهمن 1391
بیوگرافی استاد فوناکوشی

.زندگینامه بزرگان کاراته ۵ (استاد گیچین فوناکوشی)

استاد گیچین فوناکوشی بنیانگذار سبک شوتوکان در سال ۱۸۶۸ در شوری پایتخت جزیره ی اوکیناوا در حالیکه ضعیف و ناتوان و مریض و رنجور بود به دنیا امد.والدینش اورا برای اموختن کاراته نزد استاد ایتوسو بردند.

در نتیجه ی تجویزات پزشک و تعلیمات و راهنمایی های ایتوسو ، فوناکوشی کم کم جان گرقت و سلامتی و طراوت خود را دریافت.

سپس او زیر نظر استاد ازاتو کاراته را ادامه داد ولی نه فقط کاراته بلکه او اشعار چینی و خوشنویسی را نیز فرا میگرفت. او هنر کاراته را در مقابل رئیس مدارس به نمایش گذاشت و در سال بعد یعنی سال ۱۹۰۳ کاراته قسمتی از برنامه ی ورزش مدارس پسران در شهر شوری شد.

فوناکوشی به همراه هم عصران خود بین سالهای ۱۹۰۵ تا ۱۹۱۶ در سراسر ژاپن و اوکیناوا این هنر را عرضه کرد.

فوناکوشی دارای فهم و فن تعلیم و قابلیت تکنیک و ذکاوت بود.او پس از ۵۰ سال جزیره ی محل سکونت خود را ترک کرد و با عزم راسخ خود هنر کاراته را در شهر توکیو اجرا نمود.

وی در سال ۱۹۲۰ نماینده ی مسئول کاراته در جزیره ی اصلی اوکیناوا شد.

سپس به معرفی کاراته در توکیو پرداخت. مردم توکیو که با دیدن اصول فنی ، تکنیکی ،قدرت و نیروی وی به وسیله ی کاراته مات و مبهوت شده بودند به سوی ورزش کاراته روی اوردند.

فوناکوشی پس از اینکه به هنر و رموز استادان مختلف دست یافت تکنیک شخصی خود را مورد اجرا گذاشت و کاراته را به شیوه ای که هم اکنون در ژاپن میشناسیم اختراع کرد.

چندی نگذشت که او از محبوبیت فراوانی برخوردار شد و هر لحظه بر طرفداران او افزوده میشد.

بعد از فوناکوشی مراکز اموزش کاراته ی زیادی توسط شاگردان وی تاسیس شد.

فوناکوشی با استاد جیگورو کانو بنیانگذار جودو در ارتباط بود و از تکنیک های جودو الهام میگرفت. استاد کانو نیز به قدری تحت تاثیر فوناکوشی بود که بعضی حرکات جودو را با کاراته ترکیب میکرد.

فوناکوشی سه کتاب نوشت اولین کتابش ریو کیو کمپو کاراته و دومین کتاب پس از مشورت با استاد فرقه ی بودائیان با نام راه و روش دست خالی منتشر کرد و کتاب سوم او نیز راه کاراته راه زندگی من میباشد.

در سال ۱۹۳۶ او شیوه ی جدیدی را در هنرهای رزمی نامگذاری کرد. شوتوکان.

شوتوکان به معنی مکتب شوتو یا خانه ی شوتو است.

شوتو لقب استاد فوناکوشی و کان مکتب او است.

استاد فوناکوشی تشبیه زیبایی از سبک شوتوکان بیان کرد . او شوتوکان را به نرمی باد و به سختی صنوبر تشبیه نمود.

او معتقد بود شوتوکان از نظر حرکات انعکاسی به مانند باد و از نظر قدرت به صنوبرشباهت دارد.

انسان های بزرگ هیچ گاه فراموش نخواهند شد. فوناکوشی نیز یکی از این انسان های بزرگ و قابل احترام میباشد.

شاید هیچ رزمی کاری را نتوان یافت که نام گیچین فوناکوشی بینیانگذار کاراته ی مدرن را نشنیده باشد

او بند بند زندگی خود را با با کاراته پیوند زد و از خود یادگاری بر جا گذاشت که امروزه ان را به نام کاراته میشناسیم.

استاد فوناکوشی با ایمان و اعتقاد کامل به اصول و معنویات والای انسانی به کاراته نگریست و تا پایان عمرش به این اصول وفادار ماند و از خود یادگاری بر جا گذاشت که سمبل وحدت و وفاداری و احترام متاقبل شد.

امروزه او را پدر کاراته ی مدرن میدانند.

شوتوکان به ژاپنی: 松涛館 یکی از مهم‌ترین سبک‌های کاراته است، که توسط: گیچین فونا کوشی (۱۹۵۷-۱۸۶۸)-که به عنوان پدر کاراته جهان شناخته می‌شود- بنیان گذاری شد.

 

شوتو لقب فوناکوشی (شوتو به معنی کاج‌های لرزان است و چون خانهٔ فوناکوشی در جنگل کاج بود چنین نامی بر او نهادند) و کان به معنای خانه یا مکتب است. علاوه بر آن شوتوکان متعلق به سیستم در کاراته‌است.

در سال ۱۹۴۸ اجرای هنرهای رزمی آزاد شد و دو تن از شاگردان قبلی دوجوی شوتوکان به نام های ماساتوشی ناکایاما و ایسائو اُباتا سازمان جدیدی را به نام انجمن کاراته ژاپن (JKA)بعنوان اولین تشکیلات رسمی کاراته در جهان بنیان نهادند. دوباره کاراته ترویج شد و در میان ارتش و دانشگاه‌ها و مدارس محبوب گردید.کاراتهٔ شوتوکان با برنامه‌ریزی‌های استاد ناکایاما می‌رفت تا در سطح بین‌المللی مطرح شود، انجمن کاراته ژاپن با تربیت مدرس و اعزام آنها به چهارگوشهٔ دنیا شروع به تبلیغ کاراته فوناکوشی یا همان شوتوکان نمود و این امر باعث خوشنودی فوناکوشی نیز بود.

شوتوکان توسط (۱۹۱۳ - ۱۹۸۷) دان ۹ (پس از مرگ دان ۱۰) به صورت امروزی تر و علمی تر به جهانیان معرفی شده که به کمک نیروهای فیزیکی کارهایی که به نظر خیلی‌ها سخت یا غیرممکن می‌نمایند را ممکن می‌کند. در این روش توجه خاصی به نیرو و سرعت ورود آن و گرانیگاه نیرو می‌شود. پس از استاد ناکایاما دو تن از شاگردان ارشد وی استاد هیروکازو کانازاوا دان ۱۰ که اولین قهرمان مسابقات رسمی جهانی کاراته بود اقدام به تاسیس شوتوکان کاراته بین‌المللی (SKI) و استاد مرحوم هیده تاکا نی شی یاما دان ۱۰ نیز فدراسیون جهانی کاراته سنتی (ITKF)را که رقیب اصلی فدراسیون جهانی کاراته (WKF)بشمار می‌رود را در آمریکا تاسیس نمود و کاراته را درآمریکا پایه گذاری نمود . در حال حاضر علاوه بر این تشکیلات بعدها فدراسیون جهانی شوتوکان کاراته (WSKF) توسط استاد کاسویاو فدراسیون جهانی کاراته نومیچی(KWF) توسط استاد میکیو یاهارا دان ۹ و فدراسیون (JKS) توسط مرحوم استاد آسائی و متعاقبا استاد ماساوا کاگاوادان ۸ بهمراه سایر اساتید در سبک شوتوکان تاسیس و فعالیت نمودند. سبک شوتوکان از نخستین و اصیلترین سبک های کاراته در ژاپن و جهان و از سبک فعال کاراته در سطح ایران است .[نیازمند منبع]



:: موضوعات مرتبط: شوتوکان کاراته , ,
|
امتیاز مطلب : 51
|
تعداد امتیازدهندگان : 12
|
مجموع امتیاز : 12
نویسنده : رستم سالاری
تاریخ : دو شنبه 2 بهمن 1391